top of page

קיושי חגי ביטרן- עבודת גמר לדרגת דאן-5

''חיי הם הקראטה והקראטה הוא חיי, שניהם אחד הם ואינם ניתנים להפרדה''

 

כשהשתחררתי מהצבא בגיל 21 עדיין לא היה לי כיוון לעתיד ובטח שלא חשבתי להפוך את העיסוק/תחביב בקראטה למקצוע עיקרי למרות היותי בן של מורה בכיר בתחום אומנויות הלחימה ולמרות שגדלתי על המזרון מגיל 5 שנים. רק לאחר שהתלותי לאבי בהדרכות שונות ומגוונות במסגרות מחוץ לדוג'ו כגון עבודה עם בני נוער בבתי הספר וכשראיתי את ההשפעה הגדולה שיש לערך המוסף של אומנויות הלחימה-המשמעת, הכבוד, הערכים על בני נוער ועל ילדים רק אז הבנתי שהיעוד שלי ומה שמסב לי הנאה וסיפוק זה הדרכת הקראטה ובאמצעותה לחנך ולהשפיע לחיוב על הסביבה.

 

אין מתאים יותר מסאידו קראטה לשמש לי ככלי יעיל לצורך הגשמת מטרות אלו. סאידו קראטה זה קודם כל תרבות- תרבות של ערכים וכללי התנהגות שכל כך חסרים לנו בעולם המודרני והחומרי שאנו חיים בו.

''קראטה אנושי'' הוא התיאור המדוייק בעיני למה שאנו סופגים ומעבירים הלאה לאחרים הן באימוני הקראטה ובטח בחיי היומיום שלנו מחוץ לדוג'ו. זה בטח מעבר לאגרוף או בעיטה או כפי שאומנויות לחימה מודרניות מצטיירות בעיני רבים. עולם אומנויות הלחימה עבר מהפך בשנים האחרונות וזאת כדי להוות פלטפורמה למטרות רווח וליצירת רייטינג. הדרך, המסורת, מסגרת הערכים שעולם אומנויות הלחימה מייצג , כל אלה נעלמו ורק הנאמנים לדרך, המסורים, אלה שמאמינים בעצמם וביכולת שלהם להשפיע בצורה חיובית על הסביבה ועל אחרים הם אלה שמקיימים ''בודו'' אמיתי והם מעטים.

 

אם הייתי צריך להגדיר את עצמי במילה אז הייתי בוחר במילה ''מסור'' שבעיני מייצגת אותי כנאמן לדרך, דרך שהתווה לי אבי ועל פיה התחנכנו אני ואחיי והשכלנו לשלבה בכל צעד בחיינו. מעבר לכך ''המסירות'' הזו מאפיינת אותי ואת אחיי גם כלפי המשפחה, הבית, הדוג'ו ואותי כמורה מסור גם לתלמידיי.

 

ההגדרה של מסורת היא: מערכת של תרבות – מנהגים, טקסים, דעות ואמונות, ערכים וכללי התנהגות – הנמסרת מדור לדור בקבוצה או בחברה מסוימת. לרוב המסורת מהווה למעשה את הבסיס להגדרה של הקבוצה, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים.

 

אדם מסור הינו אדם שמקדיש את עצמו וכך אני רואה את עצמי, חשוב לגוון ולחדש אך הבסיס והרעיון המרכזי חייב להישאר נאמן למסורת.

כדוגמה ומקור השראה אני מקבל מאבי שמעבר להיותו אבא שלי הוא גם המורה שלי שממנו אני סופג ולומד לא רק טכניקה אלא בעיקר איך להיות אדם יותר טוב ומורה טוב. משפט שאבי תמיד אמר לי זה תהיה נאמן לעצמך ותאמין במה שאתה עושה ומשפט זה מנחה אותי ביום יום ובכל רגע. אבי מעולם לא נסחף אחרי טרנדים ותמיד האמין במה שעשה ולמד ובעיקר היה נאמן לעצמו. זו דוגמה למשמעות הסאידו בעיני – הדרך הכנה. את העקרונות והערכים שראיתי וספגתי לאורך השנים מאבי אני משתדל עד מאוד לקיים לא רק בדוג'ו אלא גם בביתי כלפי אשתי ובני ושאר בני משפחתי וכמובן עבור תלמידיי שכן איני יכול לבוא בדרישות לאף אדם אם אני עצמי לא מקיים דרישות אלו בעצמי.

 

המילה השנייה שיכולה לתאר אותי היא ''חרוץ'' קשה לי לבוא ולהגיד על עצמי שאני ''חרוץ'' אך אני כן יודע שלכך אני שואף מדי יום וכך משתדל להתנהל במהלך היום.

מאז הפעם הקודמת שבה נבחנתי לדרגה בשנת 2009  חיי השתנו ב 180 מעלות כיום אני אדם נשוי וכבר הקמנו אני ונטלי-אשתי משפחה חדשה בישראל ויש לנו בן ראשון- נבו והוא בשבילי כל העולם כדי שיוכל לקבל ממני את כל מה שהוא צריך וכל שאני רוצה לתת לו עליי להיות חרוץ והפעם בכל מובן של המילה משום שהפעם לא מדובר רק בהישגים שלי למען עצמי אלא הפעם יש לי אחריות גדולה יותר וחשוב לי לשמש דוגמה כפי שאבי שימש לי דוגמה שכן אבי הוא האדם החרוץ ביותר שאני מכיר ותמיד ידע לתת 100 אחוזים מעצמו בכל דבר שעשה, כך הוא היה מתאמן כך הוא היה כלפי תלמידיו לאורך כל השנים וכך הוא גם כיום בדוג'ו המשפחתי שלנו. כך גם אני רוצה להיות ולשמש דוגמה עבור בני ועבור ילדי בעתיד. המשפט הידוע שכולנו התחנכו עליו כבר מגיל צעיר- one day one lifetime הינו משפט המתאר חריצות מה היא כי מה שאתה משקיע היום ונותן מעצמך היום אלו הפירות שאתה קוטף מחר.

 

החריצות מתחברת למילה הקודמת שתיארתי כתכונה – ''מסירות'' משום שחריצות מתארת עבודה קשה ומסורה, עבודה רבה, השקעת זמן ומאמץ; שקדנות. זו גם אמונתי האישית שלהישגים יש להגיע דרך עבודה קשה וכך אני גם משתדל שהיום שלי יראה- בעבודה קשה כך גם את תלמידי אני משתדל לחנך.

אם היו שואלים אותי איזה תלמיד הייתי מעדיף שיהיה לי ,זה שיש לו יכולות מדהימות אך הדברים באים לו בקלות או את זה שכדי להגיע להישגים צריך לעבוד קשה. אז הייתי אומר שאני מעדיף את השני מבינהם משום שזה שהדברים באים לו בעבודה קשה הוא גם זה שיעריך את עבודתו , את הישגיו ואת אלו שהשקיעו בו, הרבה יותר מכל תלמיד אחר.

 

כתלמיד וכמורה בסאידו קראטה הייתי עד לשינוי עיקרי בארגון הסאידו קראטה וזה כניסתו של ''נידיימה'' אקירה נקמורה עמוק לתוך ניהול הארגון ובעצם היותו ''משב רוח מרענן וצעיר'' עבור שיטת הסאידו קראטה. ''נידיימה'' בגישתו והתייחסותו לדברים מזכיר לי מאוד את עצמי ואת קו המחשבה המאוד דומה ששנינו חולקים תוך שמירה על המסורת.

במהלך השנים, מאז שהשתלבתי בעסק המשפחתי אני הופך למעורב יותר ויותר ומשימות ניהול וארגון רבות שבעבר לא הייתי נוגע בהן הופכות כיום לעניין שבשגרה עבורי ועבור אחותי סנפאי ליאור שגם היא כפי שאני הייתי לפני שנים הינה משב רוח חדשני ומרענן עבור הדוג'ו ואבי –שו סקי שיהאן אלי ביטרן יודע לאפשר זאת בצורה חופשית המעודדת יוזמה כל הזמן.

 

למדתי על עצמי שאני יכול לקדם דברים רבים ולהרים פרוייקטים וליזום רעיונות חדשים. השיא בעיני היה ביקורו של ''נידיימה'' לראשונה בישראל בשנת 2014. את הביקור הקודם של קאייצ'ו טאדשי נקמורה וגב' נקמורה בשנת 2008 יזם ואירגן שו סקי שיהאן והיה זה כמעט טבעי שהפעם אני אהיה זה שיארגן את הביקור הכל כך חשוב הזה. ואכן היה זה ביקור מוצלח מאוד מלווה בחוויות מעניינות ומרגשות עבורנו ועבור תלמידינו.

 

השינויים כפי שהם מתרחשים בהונבו- ביוזמות חדשות באירועים חדשים ומעניינים כך הם גם מתרחשים כמעט באופן דומה אצלנו בדוג'ו ברעננה-ישראל. מגוון הפעילויות שלנו התרחב, קבוצות חדשות נוצרות ומספר התלמידים גדל. הדברים אמנם לא מתרחשים בדרך הקלה והם דורשים מאמץ רב וניסיונות אינספור שחלקם גם נכשלים אך בסופו של דבר הקושי והמאמץ משתלמים.

לאורך השנים הייתי עד לעד כמה סאידו קראטה הפך ליותר משיטת קראטה עבור מתאמני, קאייצ'ו טאדשי נקמורה ובעקבותיו גם שאר מאמני השיטה ברחבי העולם השכיל להפוך את השיטה-סאידו קראטה לבית שני, למקום תרבות, לקהילה ולמשפחה כך גם אנחנו דואגים שהדוג'ו יהיה קודם כל מקום תרבות וחינוך עבור תלמידיו ובני משפחותיהם.

סאידו קראטה כאומנות לחימה שהמקור שלה הינו יפן נאמנה היא למסורת של חוכמת המזרח הרחוק בבסיסן, אומנויות הלחימה שמקורן במזרח, דומות בנקודות מסוימות לסוגי פעילויות גופניות אחרות. אומנויות אלו בדומה לכדור-רגל , כדור-סל וכיו"ב הן פעילויות פיזיות, מאומצות ומכילות בתוכן גם פן חברתי. יחד עם זאת ישנם גם שונויות רבות, בעוד שהאומנויות, וסוגי הספורט המערבי מטפחים ומעודדים תחרותיות והישגיות, האומנויות המזרחיות שמות דגש על התפתחות ה"אני", הידע והשיפור העצמי סאידו קראטה בשונה מהרבה ענפי לחימה אחרים בכלל ומשיטות קראטה אחרות בפרט שם את הדגש על ההתפתחות הרוחנית והמנטלית של האדם ורק אחרי על התפתחות פיזית.

באימונים בסאידו קראטה ישנו דגש רב על הפן הפסיכולוגי, כאשר כל הזמן מוזכר ומדובר על הקשר שבין הגוף לנפש, בין הצד הפיזי והרוחני.

 

קשה לי להעביר לכתב כיצד אימוני הקראטה שינו אותי או השפיעו עלי וזאת בגלל הסיבה הפשוטה שאני לא זוכר את עצמי אחרת כי כל חיי הייתי על המזרון וגדלתי בין כותלי הדוג'ו יחד עם אחי אריאל ואחותי ליאור כשאמא –סוזי מנהלת את העסק ואבא- שו סקי שיהאן המורה הראשי אופיי ואישיותי עוצבו בזכות החינוך, התרבות והערכים שבבסיס הקראטה. מה שכן אני יכול לומר זה שללא אימוני הקראטה בוודאי הייתי אדם אחר לגמרי ולראייה אני משווה את עצמי לחברים שלי שגדלו איתי והתאמנו ובשלב מסוים בחייהם פרשו והפכו לאנשים אחרים מרגע שיצאו מהמסגרת שהדוג'ו בונה לנו.

קשה לי לדמיין את עצמי ללא ההשפעה של אימוני הקראטה והמסגרת החינוכית הערכית של הדוג'ו שבאמצעותם עוצבו חיי הבוגרים, חיי המשפחה, הדרך בה אני מגדל את בני- נבו והדרך בה אני מלמד ומחנך את תלמידי.

אני כן הייתי רוצה לשים דגש על השפעת הדרכת הקראטה על חיי. אני משוכנע שאם הייתי מתעסק במשהו אחר הייתי הרבה פחות מאושר ממה שאני היום . אני קם כל בוקר בידיעה שאני עוסק בדבר שאני רוצה לעסוק בו ומתוך הנאה רבה יחד עם בני משפחתי ומפיק מעיסוק זה סיפוק אדיר ובסוף יום אני תשוש אך מרוצה.

 

היום בשונה משנים קודמות אני כבר עד לתוצאות ההדרכה שלי ולהשפעה שלי על תלמידים שהתחילו אצלי כילדים בגילאי 4,5 שנים וכיום הם כבר אנשים בוגרים, שהגיעו לרמות הגבוהות בקראטה-חגורות שחורות שנמצאים בשלבי גיוס לצבא חלקם כבר משרתים כחיילים בתחילת דרכם, חלקם מפקדים ויש ביניהם שעברו חוויות קשות בשדה הקרב והם באים אלי ומספרים כמה אני השפעתי עליהם וכמה לי יש תרומה משמעותית בעיצוב אישיותם והכלים שהם קיבלו בדוג'ו דרך הקראטה אלו הם כלים שנעזרו בהם כדי להגיע להישגים שהגיעו אליהם ולהתמודד מול קשיים ואתגרים הן במובן הפיזי אך בעיקר במובן המנטלי.

 

היום אני מודע יותר לאחריות הרבה שיש לי כאשר אני מקבל לדוג'ו תלמיד חדש, ילד קטן שרוצה ללמוד אומנויות לחימה וכל מילה וכל הדגמה שאני מבצע או כל הערה שאני מוציא מפי יש לה השפעה על אותו ילד על ביטחונו העצמי ועל דימיו העצמי וכגודל ההשקעה שלי באותו תלמיד כך יושפעו השגיו בעתיד. כשאני רואה את התוצאות על אותם תלמידים שהם כבר היום אנשים בוגרים אני מבין עד כמה אני בר מזל שיש בידיי את היכולת לשנות להשפיע ולעצב את דור ההמשך . היום אני יותר מאמין מאי פעם בקראטה וביכולת של אומנות לחימה זו לתרום לחברה כמו שאומנויות לחימה רבות אחרות או ענפי ספורט אחרים לא מסוגלים לעשות בשום צורה.

האספקט המשמעותי ביותר בעיני בסאידו קראטה וככזה גם מחזק אותי יותר מכל דבר אחר הוא התחום הטיפולי שלמיטב ידיעתי לא קיים בשום שיטת קראטה אחרת בצורה שבה הוא בא לידי ביטוי בשיטת הסאידו ג'וקו. היכולת של הסאידו קראטה להפוך את התחום הקשוח הזה לפתוח ומותאם לכולם זו יכולת מדהימה. בדוג'ו בישראל אנו מקדישים יומיים בשבוע אך ורק לתחום הטיפולי שבו ילדים בהתאם לגיל ולצרכים והקשיים שלהם מתאמנים בקבוצות קטנות ובהמשך בהתאם להתקדמות שלהם הם משתלבים גם בקבוצות הרגילות שלי במהלך השבוע. מדהים אותי כל פעם לראות את ההשפעה העצומה שיש לאימוני הקראטה על חייהם של אותם ילדים בעלי צרכים מיוחדים כגון- היפראקטיביות, ADHD , PDD , בעיות התנהגותיות זה מה שנותן לי את הכוח להמשיך ולעסוק בתחום ההדרכה. היכולת של הקראטה להעניק מסגרת שבה ילד יכול לבוא לידי ביטוי בצורה שבה הוא לא יכול להביע את עצמו במקום אחר, הביטחון העצמי והדימוי העצמי שנוצר לו בעקבות אימוני הקראטה הם אלה שמרימים אותו ומזינים אותו ומשפרים את איכות חייו.

בית הספר-''ביטרן אומנויות לחימה ותנועה''- המוסד החינוכי שהקימו אבי ואמי לפני 43 שנים והאופי היחודי של שיטת הסאידו קראטה הם אלו שהפכו את בית הספר שלנו ליחיד ולמבוקש ביותר בכל הקשור לעבודה במסגרות החינוכיות הרגילות והמיוחדות בעיר רעננה השנה קיבלנו פרוייקט מאוד משמעותי –הדרכת קראטה לילדים עולים חדשים לישראל, מדובר בילדים יהודים שעלו לישראל יחד עם משפחותיהם, רובם עלו לישראל בעקבות עליית האנטישמיות הגוברת בולם ורדיפת היהודים בהרבה מדינות. אותם ילדים הגיעו לכאן כשהם חסרי ביטחון ועם הרבה קשיים. ההחלטה לשלב את הסאידו קראטה כחלק מתוכנית הלימודים היומיומית שלהם כדי לחבר בין הילדים מהמדינות השונות וכדי להעצים אותם ולהקל עליהם בהסתגלות שלהם למדינה החדשה שלהם. העבודה עם הילדים האלו מביאה לי תחושת סיפוק אדירה ותחושה של שליחות.

 

לא מעט אני מקבל לידי ילדים מבתים קשים או כאלה שעברו חוויות לא נעימות בחייהם, ילדים עם קשיים ובעיות ששום מסגרת אחרת לא הצליחה לשקמם ולאחר תקופת עבודה איתם בקראטה אנו רואים איך הם משתנים ב 180 מעלות בזכות מה שהקראטה העניק להם-ביטחון עצמי, מודעות עצמית ובעיקר את ההבנה שהם מסוגלים לקחת אחריות על עצמם ולשנות את גורלם.

בזכות הקראטה ובעיקר בזכות התלמידים שלי אני לומד שאין דבר העומד בפני הרצון ולא משנה כמה פעמים ניפול תמיד נדע לקום! 

bottom of page