משמעות המושג ''כבוד'' בסאידו קראטה
סאידו קראטה מושתת על שלושה עקרונות בסיסיים ''כבוד'', ''אהבה'', ''משמעת'', על פיהם מתחנכים תלמידי המרכז ''ביטרן-אומנויות לחימה ותנועה'' והם גם מופיעים במרכזו של סמל שיטת הסאידו קראטה - פרח עץ השזיף היפני (UME) בצורת שלושה עיגולים. ערכים אלו משקפים את אמונתו של קאייצ'ו טאדשי נקמורה מייסד הסאידו קראטה כבסיס לחיים טובים, בסיס למשפחתיות טובה, וכבסיס לבניית קארטקא (איש קראטה) אמיתי! ערכים אלו צריכים להוביל את התלמיד קראטה לא רק במהלך אימוניו בדוג'ו אלא בכל רגע בחייו.
הפעם ארצה להתעכב על הערך- ''כבוד'' המילה הזו היא בעלת משמעויות רבות ורחבות ואנו נתקלים בה הרבה ביום יום. אך בסאידו קראטה המשמעות הנלמדת היא במובן של ''לכבד''. גם ביהדות ערך ה''כבוד'' במובן של ''לכבד'' הוא ערך עליון ומופיע במשמעות של ''כבד את אביך ואת אימך''. ערך ה''כבוד'' עליו מדבר קאייצ'ו טאדשי נקמורה בא באותה משמעות שבה תלמיד קראטה לומד לכבד, קודם אחרים -כמו את עצמו, ראשית את ההורים שהם גם המורים הראשונים שלנו שנית את המורים ואותם אנשים שמעניקים לנו ידע וכמובן את החברים והסביבה. כאשר ביקר קאייצ'ו טאדשי נקמורה בישראל בשנת 2008 והעביר אימון לכל תלמידי ''ביטרן-אומנויות לחימה ותנועה'' הוא סיים את האימון בהרצאה חשובה מאוד על משמעות ''כיבוד הורים'' (קו) ועל חשיבותה כערך עליון באורח חייו של תלמיד קראטה. קאייצ'ו אף מזכיר זאת במושג ''אויה נו און'' (היה אסיר תודה להוריך).
תלמיד סאידו קראטה לומד, דבר ראשון, לתת קידה! בהתחלה קידה למקום בו הוא מתאמן- ה''דוג'ו'' אחר כך קידה למורה- ה''סנסאי'' ומיד אחר כך לחבריו לקבוצה שאף מחזירים לו באותה קידה. גם קרב קראטה בתחרות או באימון מתחיל ומסתיים בקידה! דברים חשובים אלו נלמדים בשיעור ראשון בסאידו קראטה לפני שתלמיד לומד לתת אגרוף או בעיטה. כך התלמידים לומדים לכבד אחרים, את המורים, את החברים ובצורה זו גם לקבל כבוד מהסביבה בחזרה.
נדמה לי שבימנו המושג של כבוד או לכבד אחרים פג מן העולם וניתן לראות זאת בכל שכבות הגיל, זה מתחיל מהיחס שתלמידי בית הספר נותנים למורים או למקום הזה שמעניק להם ידע והשכלה הכבוד שהם נותנים או לא נותנים לרכוש בית הספר, ביפן תלמיד בית ספר מתחיל את יום הלימודים שלו בניקיון תאי השירותים ואת כיתתו יחד עם חבריו לספסל הלימודים ואת זה הם עושים כשהמורים מנקים יחד איתם! כך הם גם לומדים לשמור על ניקיון ועל רכוש בית הספר.בדוג'ו, תלמידי קראטה חולצים את נעליהם לפני הכניסה ועוזרים בניקיון הדוג'ו כחלק מהשהייה שלהם במקום. לכבד אחרים בה לידי ביטוי ב ''והדרת פני זקן'' שאומר למשל, באוטובוס לקום ולפנות מושב לאדם מבוגר ממך. בכביש נהגים נוטים להתייחס בזלזול וביחס משפיל ואלים כלפי נהגים מבוגרים ואחרים. במשחקי כדורגל אנו עדים לתופעת אלימות וזלזול בבני מיעוטים ובקבוצות יריבות כעניין שבשגרה. תופעת האלימות כלפי מבוגרים הולכת ומתרחבת בעוד עולם הערכים של החברה הולך ומצטמצם.
אם חשים אנו כבוד כלפי הזולת, נתייחס אליו בהערכה ראויה כפי שאנו חשים כלפי עצמנו. לעומת זאת, אם לא נכבד אחרים, לא נכבד את עצמנו. קראטה דרך ה''זאזן'' (מדיטציה בישיבה)מאפשר לנו להסתכל על עצמנו ואם אנו עושים זאת כיאות, אנו מוצאים את הגרעין היפה והאנושי של עצמנו. כאשר אנו רואים את עצמנו, כפי שאנו באמת- ללא אהבה עצמית מלאכותית ומוגזמת, נוכל לראות כך גם את האחרים ולא תהיה הפרדה של עצמנו מול האחרים. קל להתנהג באלימות כלפי אחרים, כשרואים בהם עולם אחר מעצמך. הקידה ב ''זן'', בה מצמידים את כפות הידיים ב''גאשו'', מראה שניים שהם אחד. אין ''אני'' ו ''אחרים''- תכבד אחרים ותכבד את עצמך. דרך טכסי הנימוס הקפדניים, הנערכים על ידי המתאמנים באימוני קראטה בדוג'ו כל הזמן, אנו מגיעים לכבוד ולהערכת הזולת ועצמנו. זה מעדן את התנהגותנו ומחדיר כבוד לאופי שלנו.
לצערנו הסביבה החינוכית לא ממלאה אחר תפקידה העיקרי ''לחנך'' וילדים לא סופגים ערכים ממערכת החינוך וגם רבים הילדים שלא סופגים זאת בביתם- מהוריהם.
סאידו ג'וקו( JUKU) קארטה שואף להיות המקום בו התלמידים מקטן ועד גדול יספגו ערכים למען חיים בריאים, טובים ונכונים לעצמם וכלפי אחרים.